چرا گیاهان آپارتمانی زرد می‌شوند: بررسی دلایل زرد شدن برگ‌ها + عکس

همه‌ی ما عاشق طبیعت و گل و گیاه هستیم، اما از ترس اینکه دستمان سبز نیست و باعث کشتن گیاهان می‌شویم، از خرید گل آپارتمانی صرف نظر می‌کنیم. واقعا چرا گیاهان آپارتمانی زرد می‌شوند؟ در این متن با بیان نکات کلیدی به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

گیاهان گلدانی

چرا گیاهان آپارتمانی زرد می‌شوند؟

از اتاق نشیمن گرفته تا حیاط خلوت، گیاهان با برگ‌های سبز و براق روز شما را زیبا می‌کنند. اما گاهی اوقات علی‌رغم تلاش‌های ما، باز هم برگ‌های گیاه زرد می‌شوند. زردی که به عنوان کلروز شناخته می‌شود (یعنی گیاه کروفیل کافی تولید نمی‌کند‌)، زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی باعث تداخل در ساخت کلروفیل گیاه شود، این رنگدانه گیاهی، پشتیبان رنگ سبز و زیبای محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی است.

خبر خوب این است که برگ‌های زرد به شما اطلاع می‌دهند، گیاهان به کمک نیاز دارند. با مطالعه علائم و انجام اقدامات صحیح می‌توانید زردی برگ‌ها را درمان کرده و از بازگشت آن‌ها جلوگیری کنید.

چرا برگ گیاهان آپارتمانی زرد می‌شود: دلیل زردش برگ‌ها را می‌توان، با یکی از این مشکلات ردیابی کرد: زهکشی ضعیف یا آبیاری نامناسب خاک، آسیب ریشه یا ریشه های فشرده. PH نامناسب خاک، کمبود مواد مغذی مناسب.

نمایی از گیاه آپارتمانی با برگ‌های زرد: چرا گیاهان آپارتمانی زرد می‌شوند

چرا گیاهان آپارتمانی زرد می‌شوند‌: زهکشی ضعیف یا آبیاری نامناسب

آبیاری نامناسب، چه زیاد یا خیلی کم، دلیل اصلی زرد شدن برگ‌ها است. در خاک بیش از حد مرطوب، ریشه‌ها نمی‌توانند نفس بکشند. آن‌ها خفه می‌شوند و نمی‌تواند آب و مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را تأمین کنند.

کمبود آب یا خشکسالی نیز تأثیر مشابهی دارد. با آب بسیار کم، گیاهان نمی‌توانند مواد مغذی ضروری را جذب کنند و برگ‌ها‌ی زرد رنگ به وجود می‌آیند. برای رفع یا جلوگیری از مشکلات آب، از خاک متخلخل و دارای زهکشی خوب شروع کنید.

چرا برگ گیاهان آپارتمانی زرد می‌شود: قلق آبیاری گیاهان خود را در دست گیرید! آن‌ها را آنطور که دوست دارند، آبیاری کنید. نه خیلی طولانی مدت نه خیلی سریع و بدون برنامه!

(اگر به دنبال راهنمای خرید گل می‌گردید، این صفحه را از دست ندهید.)

زهکشی ضعیف یا آبیاری نامناسب: چرا گیاهان آپارتمانی زرد می‌شوند‌

جلوگیری از زرد شدن برگ‌های گیاهان آپارتمانی

‌اگر گیاهان را در گلدان پرورش می‌دهید، از گلدان‌هایی که دارای منافذ زهکشی خوبی هستند استفاده کنید. آب اضافه زیر گلدانی‌ها را خالی کنید. اگر گیاهان را در باغچه پرورش می‌دهید، از کاشتن آن‌ها در جایی که آب باران جمع می‌شود خودداری کنید.

برای  داشتن خاک غنی و زهکشی مناسب خاک، مواد آلی مانند کمپوست را در خاک بگنجانید. قبل از آبیاری، در صد رطوبت خاک را با انگشتان‌تان لمس کنید اینکار بنام (Finger test) معروف است.

چرا گیاهان آپارتمانی زرد می‌شوند: میزان رطوبت خاک گیاه را با انگشتتان لمس کنید، اگر تا حدود سانتی‌متری از خاک، خشک بود، زمان آبیاری گیاه است.

(گل ماه تولد شما چیست؟)

آبیاری زیاد؛ از دلایل اینکه، چرا گیاهان آپارتمانی زرد می‌شوند

چرا گیاهان آپارتمانی زرد می‌شوند: چه زمانی به گیاهان آپارتمانی آب دهیم؟

انگشت خود را حدود دو سانتی‌متر در خاک فرو کنید. به عنوان یک قاعده کلی، فقط زمانی آبیاری کنید که خاک تا این عمق خشک باشد. سپس به طور کامل و عمیق آبیاری کنید. در تست رطوبت خاک، اگر احساس خنکی و رطوبت می‌کنید، چند روز صبر کنید. همیشه قبل از آبیاری مجدد اجازه دهید خاک کمی خشک شود.

جلوگیری از زرد شدن برگ گیاهان: چه زمانی به گیاه آپارتمانی آب دهیم؟ این سوال تمامی باغبانان تازه کار است! زمانیکه مطمئن شوید خاک تا عمق دو سانتی متری خشک است.

(بهترین گل‌ های ولنتاین کدامند؟)

زمان آبیاری گیاهان، چرا گیاهان آپارتمانی زرد می‌شوند

چرا گیاهان آپارتمانی زرد می‌شوند: آسیب ریشه

آسیب ریشه به طرق مختلف اتفاق می‌افتد: از بیلچه‌هایی که ناگهان به ریشه‌ها آسیب می‌زنند تا پوسیدگی ریشه و خیلی از آفت‌ها. هنگامی‌که ریشه‌ها آسیب ببینند، تغذیه گیاه دچار مشکل می‌شود.

در گیاهان آپارتمانی گلدان‌های نامناسب باعث فشرده شدن و آسیب به ریشه‌ها می‌شوند و در فضای باز، خاک متراکم از حرکت آب، اکسیژن و مواد مغذی جلوگیری می‌کند! در این موارد، ریشه‌ها نمی‌توانند به درستی عمل کنند و گیاه این مشکلات را با زرد شدن برگ‌ها اعلام می‌کند.

علت زرد شدن برگ گیاهان: حواستان باشد که در هنگام تعویض گلدان به ریشه‌ها آسیب نزنید، چون در صورت آسیب جدی باید به فکر گیاه جدیدی باشید.

(علت زرد شدن برگ گیاه کروتون چیست؟ به صفحه نگهداری از گیاه کروتون مراجعه کنید.)

آسیب ریشه؛ از دلایل اینکه چرا گیاهان آپارتمانی زرد می‌شوند

چرا گیاهان آپارتمانی زرد می‌شوند: بررسی ریشه های آسیب دیده

برای بررسی ریشه‌های آسیب دیده یا فشرده، گیاه خود را به آرامی از گلدان بیرون بیاورید. (در این شرایط، رطوبت خاک را از نزدیک مشاهده خواهید کرد.) رنگ ریشه گیاه سالم، زرد مایل به سفید است. ریشه‌های تیره و پوسیده بوی بدی دارند. اگر ریشه‌ها پوسیده و بیمار هستند، متأسفانه، وقت آن است که گیاه جدیدی در نظر بگیرید.

جلوگیری از زرد شدن برگ گیاهان:اگر مشکل تراکم و فشرده شدن ریشه‌ها است، ریشه‌های ناسالم را هرس کنید، ریشه‌ها را به آرامی از هم جدا کنید و در گلدان بزرگتری با خاکی که زهکشی خوبی دارد، قرار دهید.

(علت زرد شدن برگ گیاهان دراسنا چیست؟ برای پیگیری آن، به صفحه نگهداری از گیاه دراسنا مراجعه کنید.)

علت زرد شدن برگ گیاهان

برای گیاهان باغچه، با هوادهی خاک، فشردگی آن را بهبود بخشید. مواد آلی و مالچ آلی را در محل کاشت خود بگنجانید. گچ باغی همچنین می‌تواند فشردگی خاک را به خصوص در خاک‌های رسی سنگین بهبود بخشد و به سبز ماندن برگ‌ها کمک کند.

چرا گیاهان آپارتمانی زرد می‌شوند: خاک فشرده و متراکم باعث می‌شود که اکسیژن کافی به ریشه گیاهان نرسد، همین امر علت زرد شدن برگ درختو سایر گیاهان خانگی مثل زرد شدن برگ گیاه بابا آدم است.

(دلیل زرد شدن برگ گیاه سرخس چیست؟ به صفحه نگهداری از گیاه سرخس مراجعه کنید.)

ریشه های آسیب دیده؛ پاسخ اینکه چرا گیاهان آپارتمانی زرد می‌شوند

دلیل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی: PH نامناسب خاک

اگر در حال پرورش گیاهان در گلدان هستید و به طور منظم با کودهای گیاهی درجه یک آن‌ها را تغذیه می‌کنید، احتمالاً pH خاک دلیل زرد شدن برگ‌های گیاه شما نیست.

اما خیلی‌ها به گیاهان کود نمی‌دهند، بنابراین احتمال اینکه دلیل زرد شدن برگ‌های گیاهان باغچه، pH خاک باشد، خیلی بالا است. pH خاک بر دسترسی گیاهان به مواد مغذی تأثیر می‌گذارد. در دسترس بودن مواد مغذی، با بالا یا پایین رفتن pH خاک در مقیاس pH تأثیر می‌گذارد.

چرا گیاهان آپارتمانی زرد می‌شوند : PH خاک یکی از دلایل مهم در پژمردگی گیاهان آپارتمانی و فضای باز است که البته با کوددهی مناسب قابل حل است.

(علت زرد شدن برگ‌های دیفن باخیا چیست؟ به صفحه نگهداری از گیاه دیفن باخیا مراجعه کنید.)

PH نامناسب خاک، دلیل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

چرا برگ‌ها زرد می‌شوند؟

اکثر گیاهان، از جمله چمنزارها، بهترین عملکرد را با pH خاک در محدوده خنثی تا کمی اسیدی، نزدیک به ۶٫۰ تا ۷٫۰ دارند. “گیاهان اسید دوست” مانند رودودندرون و توت‌ها، خاکی با pH نزدیک به ۴٫۵ تا ۶٫۰ را ترجیح می‌دهند.

هنگامی که PH خاک کمتر یا بالاتر از محدوده بهینه گیاه باشد، برخی از مواد مغذی کمتر در دسترس آن قرار می‌گیرند. تحت این شرایط،حتی با وجود مواد مغذی در خاک، قادر به جذب آن‌ها نیستند! تا زمانی که مشکلات pH برطرف نشود، برگ‌ها زرد می‌شوند. بیشتر آزمایشگاه‌ها، توصیه‌هایی برای اصلاح خاک برای بازگرداندن تعادل pH ارائه می‌کنند.

چرا گیاهان آپارتمانی زرد می‌شوند: یک آزمایش ساده خاک، علاوه بر مشخص کردن PH خاک، اطلاعات مهم دیگری را در دسترس قرار می‌دهد. هنگامی که این اتفاق می افتد، مواد مغذی دوباره در دسترس می‌شوند و برگ‌های سبز به مسیر خود باز می‌گردند.

(علت زرد شدن برگ گیاه لیندا چیست؟ به صفحه نگهداری از گیاه لیندا مراجعه کنید.)

جلوگیری از زرد شدن برگ گیاهان با کود دهی مناسب

چرا گیاهان آپارتمانی زرد می‌شوند: فقدان مواد مغذی مناسب

وقتی که PH خاک ایده آل است و برگ‌های زرد ایجاد می‌شوند، باید میزان مواد مغذی خاک را بررسی کرد. برخی از مواد مغذی بسیار متحرک هستند، به عنوان مثال، نیتروژن به راحتی در خاک حرکت می‌کند و شسته می‌شود. مگر اینکه نیتروژن خاک را به طور منظم از طریق کاربرد کود جایگزین کرد.

جلوگیری از زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی: اگر همه چیز برای رشد طبیعی گیاه مثل نور و رطوبت و دما جور است، اما باز برگ‌ها زرد می‌شوند، باید به فکر مواد مغذی در خاک باشید!

(نگهداری از کاکتوس را در گل باما آموزش ببینید.)

فقدان مواد مغذی مناسب؛ چرا گیاهان آپارتمانی زرد می‌شوند

چرا گیاهان آپارتمانی زرد می‌شوند: رفع آن‌ها با مواد مغذی

کمبود نیتروژن و علت زرد شدن برگ های پایین گیاه آپارتمانی

کمبود نیتروژن چمن ها و برگ‌های گیاه را زرد یا کم رنگ می‌کند. اگر به کمبود مواد مغذی مشکوک هستید، کوددهی مناسب و غذاهای گیاهی ممتاز، کمک کننده هستند. تشخیص اینکه کدام برگ‌ها زودتر زرد می‌شوند و چگونه زرد شدن، سرنخ هایی از کمبودهای رایج مواد غذایی را ارائه می‌دهد.

چرا گیاهان آپارتمانی زرد می‌شوند : کمبود نیتروژن به صورت زردی عمومی نمایان می‌شود. یعنی ابتدا برگ‌های داخلی و قدیمی‌تر زرد شده و پیشرفت می کنند و کم کم زردی به سمت بیرون حرکت می کند و در نهایت به برگ‌های جوان نیز می‌رسد.

(با گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا آشنا شوید.)

چرا برگ گیاهان آپارتمانی زرد می‌شود: کمبود نیتروژن

کمبود پتاسیم و علت زرد شدن نوک برگ گیاهان آپارتمانی

کمبود پتاسیم زمانی خود را نشان می‌دهد که لبه‌های برگ زرد روشن می‌شود، اما برگ داخلی سبز می‌ماند. این اتفاق در برگ‌های مسن تر سریع‌تر خودنمایی می‌کند، به این صورت که لبه‌های برگ به زودی قهوه ای می‌شوند.

علت زرد شدن برگ درخت: اگر نوک برگ گیاهان آپارتمانی شما رو به زردی شده، با کود پتاسیم دار آن را از بین ببرید.

(علت زرد شدن برگ گیاه زاموفیلیا چیست؟ به صفحه نگهداری از زاموفیلیا مراجعه کنید.)

کمبود منیزیم و دلیل لکه های زرد روی برگ

کمبود منیزیم به صورت لکه‌های زرد بین رگبرگ‌های برگ از برگ‌های مسن شروع می‌شود. زردی از مرکز برگ به بیرون حرکت می‌کند و رگبرگ‌ها سبز می‌مانند. معمولا لبه های برگ در آخر زرد می‌شوند.

چرا گیاهان آپارتمانی زرد می‌شوند : کمبود منیزیمدر خاک منجر به لکه های زرد روی برگ‌های گیاهان و در نهایت زرد شدن نوک برگ‌ها می‌شود.

(علت زرد شدن برگ گیاه شفلرا چیست؟ به صفحه نگهداری از گیاه شفلرا مراجعه کنید.)

چرا برگ گیاهان آپارتمانی زرد می‌شود: کمبود منیزیم

کمبود آهن و علت زرد شدن جوانه‌ها و برگ های تازه

کمبود آهن نیز موجب زردی بین رگبرگ‌های برگ می‌شود، اما ابتدا به برگ‌های جوان روی سر گیاهان و نوک شاخه‌ها برخورد می‌کند.

چرا برگ گیاهان آپارتمانی زرد می‌شود: اگر زرد شدن برگ گیاه شما از جوانه‌ها و برگ‌های تازه شروع شده، حتما به کمبود آهن دچار است.

(علت زرد شدن برگ گیاه پتوس، به صفحه نگهداری از گیاه پتوس مراجعه کنید.)

کمبود گوگرد و زرد شدن برگ های جوان و کل برگ

کمبود گوگرد با برگ‌های جدیدتر شروع می‌شود و سراسر آن‌ها را زرد می‌کند. معمولا ندرتا با این اتفاق مواجه خواهید شد اما برای درمان از کودهای بسته ای غنی از گوگرد استفاده کنید.

زرد شدن برگ های جوان: برای حفظ طراوات و جلوگیری از زرد شدن برگ های جوان، از کودهای غنی با گوگرد استفاده کنید.

(برای آشنایی با انواع کاکتوس گلدار به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

چرا برگ گیاهان آپارتمانی زرد می‌شود: کمبود گوگرد

چرا گیاهان آپارتمانی زرد می‌شوند: کود مناسب گیاهان آپارتمانی

در کل روابط بین عناصر غذایی در خاک و گیاهان پیچیده است. به عنوان مثال، پتاسیم کم می‌تواند آهن را کمتر در دسترس قرار دهد. با این حال، پتاسیم اضافی کلسیم، منیزیم و نیتروژن را به هم متصل می‌کند و باعث کمبود این مواد مغذی می‌شود.

کود مناسب گیاهان آپارتمانی، چرا گیاهان آپارتمانی زرد می‌شوند

چرا گیاهان آپارتمانی زرد می‌شوند : کودهای اعجاز آمیز برای جلوگیری از زرد شدن برگ‌ها

کود Pennington UltraGreen All Purpose Plant Food 10-10-10 مواد مغذی اولیه ضروری به علاوه ثانویه و ریز مغذی‌هایی که گیاهان سالم و سبز به آن نیاز دارند را فراهم می‌کند.

برای گیاهان اسید دوست، غذای گیاهی Pennington UltraGreen Azalea، Camellia و Rhododendron Plant Food 10-8-6 مواد مغذی ضروری را با ریز مغذی‌های اضافی را حتی در مواقعی‌که PH خاک ایده‌آل نیست، در دسترس‌ قرار می‌دهد.

وقتی منیزیم یا گوگرد کم باشد، نمک پنینگتون اپسوم برگ‌های زرد را غنی می‌کند. و هنگامی که مشکل کمبود آهن است، کود Ironite Plus 12-10-10 با کمبودها مقابله کرده و به سبز ماندن گیاهان شما کمک می‌کند.

منبع مطلب

جلوگیری از زرد شدن برگ‌ها با کودهای اعجاز آمیز
div class=”fxbtn-ew12″>خرید گل آپارتمانی

مقالات مرتبط

نظرات